Jak vám chutná, opeřenci

aneb Co dáš ptáčku do zobáčku - první z aktivit projektu STOPPA

Agenda:
 
Gymnázium
Publikováno:
 
18.02.2017 17:04
Poslední úprava:
 
před 3 lety
 

 


Projekt STOPPA > Jak vám chutná, opeřenci


Prvních 7 týdnů projektu STOPPA je za námi a s nimi i první porce práce. Podařilo se zakoupit šest dalekohledů Fomei pro ornitologická pozorování. V plánu jich sice máme osm, ale bohužel zásobenost skladů je po vánočních svátcích velmi bídná, a tak na zbytek musíme počkat. Knihovnu v biologickém kabinetu rozšířila desítka skládaček Ptáci na krmítku a ve skládku v přízemí školní budovy se objevil pytel se slunečnicí a sáček s lesní směsí.

Všechno bylo tedy připraveno, abychom mohli zrealizovat první bod „stoppařského“ programu – vytvořit výukový program pro děti ze tří stupňů škol – naše středoškoláky, děti ze ZŠ i z MŠ – na téma zimní péče o přezimující ptáky. Programový maraton zahájily v lednu třídy I. a II.G, zanedlouho následovaly další dvě třídy naší školy – IV.G a II.E. Program jim doplňoval výuku biologie a základů přírodních věd.

Co naše posluchače vlastně čekalo?

Nejdříve to byla trocha potřebné teorie spojené s prezentací – u první skupiny gymnazistů lektoroval Ing. Zbyšek Karafiát, Ph.D. – ředitel Stanice Pavlov. Povídali jsme si o tom, proč a kdy je třeba ptáky krmit, koho vlastně krmíme a jak to správně dělat, abychom opeřencům spíše neublížili. Žáci se dozvěděli, čím správně krmit, a také se dotkli etologie ptáků – tedy jak se který pták na krmítku chová. V další části jsme si představili různé ingredience pro míchání krmení (od slunečnice, prosa a ovesných vloček až po vlašské oříšky a rozinky) a následně si děti sestavily vlastní „ptačí menu“ pro vylosovanou skupinu opeřenců. Jedna skupinka chystala krmení pro semenožravce alias „louskáčky“, druhá pro sýkory alias „vyťukávače“, další vybrala, co kosům, kvíčalám a strakapoudům, a poslední „navařili“ pro vodní ptactvo – kachny a labutě.

Jakmile bylo „navařeno“, oblékli jsme teplé oblečení a vyrazili do terénu. Žáci si rozebrali nové dalekohledy, prošli krátkou instruktáží, jak je používat, a vycházka okolo našich krmítek a podél shromaždiště vodního ptactva, které máme na řece přímo pod školou, mohla začít. Mile mne překvapilo nadšení našich středoškoláků, když dostali (někteří možná poprvé v životě) do ruky dalekohled a viděli březňačku, skorce, kachničky mandarínské nebo naše „obyčejné“ sýkory tak říkajíc z „první lajny“.

Program, který prošel „zatěžkávací zkouškou“ našich studentů, jsme v mírně upravené formě nabídli okolním základním školám. Byl nadšeně přijat, a tak se zimujícímu ptactvu „vařilo“ i během února. Postupně se u nás vystřídalo dalších pět skupin – žáci obou sedmých tříd a deváťáci navštěvující přírodopisná praktika ze ZŠ Komenského pod vedením paní učitelky Chladové i žáci obou sedmých tříd ze ZŠ Lánecká za doprovodu paní učitelky Hrochové a pana učitele Šafránka. Děti ze ZŠ spolupracovaly také výborně.

Žáci I. a II.G poslouchají vyprávění pana Zbyška Karafiáta ze Stanice Pavlov o péči o zimující ptactvo.
Vybaveni důležitými informacemi přímo „od zdroje“ se žáci II.G pustili do přípravy směsi pro krmení vodních druhů opeřenců.
Maturanti ze IV. G se svého úkolu zhostili také zodpovědně.
Nad tím, čím nakrmit sýkory a mlynaříky se poctivě zamyslela i děvčata z naší II.E.
Rozpoznat jednotlivé druhy semen byl někdy trošku problém.
Žáci ze 7.A ze ZŠ Lánecká již mají v jednotlivých druzích semen jasno a začali také chystat krmení. Děvčata vepředu míchají směs pro vodní ptactvo a vzdálenější skupina uvažuje, co by udělalo největší radost vrabcům, zvonkům, čížkům, stehlíkům a dlaskům.
Žáci I.G při pozorování ptactva v areálu školy. Předvedly se nám sýkory, ze smrku si nás nedůvěřivě prohlížel kos a celou situaci z nebe pozorně sledoval kroužící krahujec.
Opeřence v těsném okolí školy pozorovali také žáci 7.B ze ZŠ Lánecká spolu s panem učitelem Šafránkem. Tady právě „číhali“ na straku obecnou.
Velkým dobrodružstvím byla vycházka podél řeky Sázavy. Na této fotografii část žáků 7.a ze ZŠ Komenského spolu s paní učitelkou Janou Chladovou pozoruje dovádějící skorce.
Setkání s neznámými druhy si užily i děti ze 7.b ZŠ Komenského – v tomto okamžiku se blížily k páru morčáků velkých.
O něco výš směrem k mostu již na nás vždy čekaly téměř dvě stovky kachen divokých a párek labutí, někdy jsme zahlédli i tři samečky kachniček mandarínských. Tato trojice deváťáků ze ZŠ Komenského jim právě servíruje řepnou přesnídávku. Pro tentokrát si nás i krmení kachny i labutě ještě měřily poněkud podezíravě a zůstaly ve vodě.
1. února jsme se dočkali. Párek labutí spokojeně zasedl k naservírované směsi, kterou jim tentokrát namíchali žáci ze 7.b ZŠ Komenského. Okolní kachny mohly jen hladově a mlsně přihlížet, popřípadě čekat, jestli na ně něco zbude.

Program pro děti z mateřinky

Program pro děti z mateřinky byl co do příprav nejnáročnější. Bylo třeba vymyslet, jak informace malým posluchačům předat co nejpřijatelnější a zábavnou formou. Příprav se zhostili žáci prvního ročníku gymnázia se zaměřením na předškolní pedagogiku a pedagogiku volného času a podle potřeb jim pomáhali i studenti zaměření všeobecného. Začaly vznikat kulisy pro pohybovou hru i loutkové krmítko, kde se mělo odehrávat malé ptačí divadlo, trénoval se flétnový hudební doprovod, světlo světa spatřila i zbrusu nová „cateringová písnička“. Po měsíci čilé práce a několika zkouškách jsme dostali odvahu „jít se svou kůží na trh“. Však již bylo na čase – termín domluvený s paními učitelkami z MŠ Lánecká již klepal na dveře. Nervozita, která byla na účinkujících patrná před začátkem vystoupení, naštěstí brzy opadla a nakonec si program užily obě strany – děti ze třídy Motýlků pod vedením paní učitelek Zemanové a Kahounové i my.

Poslední tečku za programovým maratonem učinila návštěva předškoláčků ze Soukromé mateřské školy Bambino spolu s její ředitelkou paní Chladovou v pátek 3. 3. 2017. Jejich návštěvu před jarními prázdninami zhatila nebezpečná ledovka, následná obleva sice způsobila úbytek vodního ptactva na řece, ale naopak ožil areál okolo školy, takže i začátkem března bylo koho krmit a pozorovat.

Chcete-li vědět víc – prohlédněte si následující obrazovou galerie:

Chlapci z I.G chystají pódium pro ptačí loutkové představení…
… zatímco na podlaze jejich spolužačky malují první loutky.
Další skupinka připravuje kulisy pro pohybovou hru.
Co se bude na tomto papírovém krmítku dít, to je zatím velké tajemství.
Vše je připraveno, děti už jsou tady – můžeme začít.
Aby naše představení mělo správný spád, přibrali jsme si na pomoc i hudební nástroje – flétny a kytary.
Během programu si děti také pohrály a zaběhaly
Do školní auly se pro tentokrát vešel les i zasněžená mez.
Aby děti ptáčkům na krmítku rozuměly, bylo třeba sníst kousek kouzelného jablíčka.
Představení pěkně ubíhalo, naši herci nešetřili úsměvem, tady právě na střeše krmítka vypráví „strakapoud Standa“.
Program si užily obě strany – obecenstvo i účinkující.
Papíroví ptáčkové prozradili, co by jim chutnalo, a tak byl nejvyšší čas se podle jejich proseb zařídit. Zatímco si děti chystaly do mističek své krmení, jejich starší kamarádi jim pomáhali s drcením ořechů a se strouháním krmné řepy.
Všichni měli plné ruce práce.
Tak kdo ví, jestli bude ptáčkům moje krmení chutnat?
Jako dárek si děti v závěru odnesly dřevěnou medaili s obrázkem některého z našich zimujících opeřenců. Ještě že máme ve škole šikovné truhláře :-)
A hurá ven! Přišel čas odnést krmení skutečným sýkorkám.
Tak kdopak nám to na krmítko vlastně přiletěl?
Naše děti si rozebraly dalekohledy i děti z mateřinky a mohli jsme vyrazit k řece.
Skvělá kombinace – krásné počasí, nadšené děti a opeřenců plná řeka…
O dalekohled byl i mezi nejmenšími velký zájem.
Odměnou pro všechny bylo pozorování labutí, které opět přišly na naši řepo-šrotovou svačinku.

Sečteno a podtrženo

  • programu Jak vám chutná, opeřenci aneb Co dáš ptá(č)ku do zobá(č)ku se během deseti běhů zúčastnilo celkem 162 dětí (41 žáků naší školy, 90 žáků základních škol a 31 dětí z mateřských škol);
  • spotřebovalo se několik kilogramů slunečnice, lesní směsi, vlašských i lískových oříšků, lněných, sezamových i konopných semínek, rozinek, ovesných vloček, jablek, pšeničného šrotu, 5 řep a 4 lojové koule;
  • udělali jsme radost houfu koňader, modřinek, zvonků, stehlíků, dlasků, hrdliček, labutí a kachen a snad i kupě dětí, které strávily dvě hodiny svého školního či školkového času přemýšlením, kuchtěním a pozorováním života kolem sebe.

Co dodat závěrem? Poděkování celému realizačnímu týmu:

  • panu Karafiátovi z Pavlova, že si na nás našel čas a ochotně přijel pomoci;
  • žákům z I.G za jejich nadšení a elán, se kterým zvládli program pro mateřinky;
  • žákům II.G za pomoc s tvorbou kulis;
  • milé kolegyňce Květě Svitákové za ochotnou donášku šrotu té nejlepší kvality (labutím i kachnám moc chutnal :-) ;
  • panu Sklenářovi za pořízení videonahrávky z programu pro MŠ, na kterou se všichni účastníci moc těší
  • i mnoha kolegům, kteří si ochotně měnili rozvrh, popř. se nechávali „vystrnadit“ z učebny i ze školní auly, tak jak jsme pro náš program potřebovali.

Jaro se blíží, kéž by i další aktivity projektu proběhly ve stejně pohodovém duchu.