Současné umění v Praze – Krištof Kintera, Jaroslav Róna

Žáci II. V poznávali významné umělce

Agendy:
 
Informační portál , Výtvarné
Publikováno:
 
12.07.2018 06:13
Poslední úprava:
 
před 2 lety

V předvánočním čase a na poslední chvíli, před završením dvou nejvyhlášenějších výstav, jsme se vydali i my do Prahy, abychom je zhlédli. To bylo 20. prosince 2017.

Krištof Kintera, NERVOUS TREES

Prvním a stěžejním cílem byla návštěva výstavy v galerii Rudolfinum s instalacemi, sochami a interaktivními objekty od Krištofa Kintery s názvem „Nervous Trees“.

Představy žáků o „nudné“ výstavě se rozbily spolu s utrženým lustrem na umělém skalním výběžku hned v první místnosti. Krištof Kintera je vyhlášený svými výtvory, ve kterých se prolíná zejména jeho vlastní život či komerční výrobky se světem umění. Velmi často využívá také kontrastu mezi přírodními a uměle vytvořenými materiály. Celá výstava ukazuje složitost systémů, důležitost spolupráce a vztahů mezi jednotlivými „prvky“, zároveň jste hosty samotného výtvarníka v jeho pracovně.

Název vychází z objektů stejného jména, jež se volně pohybují po místnosti okolo ke stropu navršených pytlů malty a klečících samorostů.

Divák prochází několik pokoji s umělou industriální krajinou, objekty rozličných velikostí z vyřazených tištěných spojů, barevných koulí, montážní pěny a jiných rozličných předmětů ze sběrných dvorů či skládek. Většina instalací je navíc založena na interakci s návštěvníky.

Asi nejpříjemnější částí je tzv. Laboratoř, kde je možnost nahlédnutí do systematického chaosu v přenesené pracovně Krištofa Kintery. Nejedná se o sterilní rekonstrukci bez možnosti zásahu, ale skutečné sdílení místa s divákem a efektivní i praktické využití prostoru v několika výškových úrovních díky lešení. Dostali jsem se tak až ke stropu historické budovy a mohli obdivovat nejen myšlenkové postupy umělce, ale také nástěnné malby a štukovou výzdobu z bezprostřední blízkosti. Zážitek byl o to intenzivnější.

Jaroslav Róna, 1997 – 2007

Po pauze na občerstvení se skupina dohodla na návštěvě Domu U Kamenného zvonu, kde již nějaký čas dominuje retrospektiva výtvarníka Jaroslava Róny. Jedná se o oslavu sochařových 60. narozenin a zároveň vzpomínkový akt navazující na jeho první samostatnou výstavu z r. 1997, která se konala právě v této budově GHMP.

Celou instalaci uvádí i uzavírá videozáznam. Na začátku se návštěvník seznámí s komplexní tvorbou i názory umělce. Závěr expozice je věnován v současnosti asi nejdiskutovanějšímu dílu – jezdeckému pomníku pro město Brno a jeho realizaci. Ke zhlédnutí jsou zde malby s existenciálními i banálními tématy s typickou Rónovou barevností. Díky ukázce ilustrací k Orwelllovu dílu 1984 se přesvědčíte rovněž o mnohostrannosti tvůrce. Největší zastoupení má však sochařská tvorba z více i méně ušlechtilých materiálů evokující významné kultury světa od primitivních přes starověké až k vizím budoucího světa.

O osobnosti Jaroslava Róny a jeho tvorbě se můžete dočíst podobné i podrobnější informace v článku MgA. Marka Škubala „ Do Prahy za současnými sochaři“ (viz http://www.akademie-svetla.cz/vyveska/1392-do-prahy-za-soucasnym-socharstvim)

Po skončení společné části byli žákům doporučeny ještě další drobné výstavy v blízkém okolí. Bohužel svody vánočních trhů byly silnější než touha po poznání…

Přesto pevně věřím, že tato exkurze měla inspirující a osvětový účinek. Pro umění, ale i design je totiž nejdůležitější udržovat si aktuální přehled, není tedy nad přímý kontakt s tímto živým děním.

Foto: archiv školy