Stejně jako v předešlých letech jsme navázali i letos, konkrétně 4. prosince 2018, na tradici adventních exkurzí do metropole na Dunaji, do v mnoha směrech inspirujícího města Vídně. Po hladce probíhající cestě jsme se společně od výstupu na Swedenplatz prošli k chrámu svatého Štěpána, pak po Graben (Příkopech) k Michalskému náměstí, dále přes císařský palác Hofburg až téměř k Marie-Terezie platz. Na této tradiční trase jsme si prohlédli významné památky a počali nasávat adventní atmosféru. Nato jsme se vrátili ke středobodu naší exkurze.
Jako vždy byla v plánu návštěva světově proslulé galerie Albertina. Každoročně se zde pořádají mimořádně úspěšné výstavy světových celebrit z historie i současnosti výtvarného umění. Letos zde je k vidění velmi často prezentované období světového výtvarného umění, tím je impresionismus, který je reprezentován jeho čelním představitelem Claudem Monetem (1840 – 1926). Právě dle Monetova obrazu Imprese – dojem, východ slunce je celý tento směr 2. poloviny 19. století pojmenován. Výstava prezentuje převážně malby tohoto francouzského mistra od jeho prvních preimpresionistických prací až po jeho poslední obrazy, které namaloval ve své zahradě v Giverny. Tato retrospektivní výstava obsahuje 100 obrazů od více než 40 věřitelů z celého světa. Předlohou obrazů mu byly normandské útesy, pobřeží Seiny, vodní plochy odráží barvy bujné vegetace v létě, tajemné šedé a modré zákaly krajiny zimě. Plátna mění svou povahu a různorodost atmosférických dojmů. Řada motivů je zachycena v sériích. Obrazy ze zahrady venkovského domu v Giverny jsou tematicky věnovány rostlinnému a mořskému životu. Tato velká monografická výstava zachycuje Monetův vývoj od realismu, přes dominantní impresionismus až po obrazy abstraktního expresionismu, které maloval na sklonku svého života. Výstava je realizována s podporou Mueée Marmottan Monet v Paříži.
Albertina je jednou z nejvýznamnějších kompilací v oblasti moderního výtvarného umění, které je v podobě Baltimer Collection (Baltimerových sbírek). Prezentace děl je nazvána „Od Moneta po Picassa“ a zahrnuje díla impresionistických a postimpresionis¬tických umělců, jako jsou Monet, Renoir, Degas, Gauguin, Cézanne, Toulouse-Lautrec. Mezi dalšími umělci jsou ve sbírce zastoupeni představitelé německého expresionismu se skupinami Die Brücke a Der Blaue Reiter a umění tzv. nové objektivnosti (Wacker, Sedlacek a Hofer). Hlubší zaměření je na díla rakouských umělců Oskara Kokoschky a Albina Egger-Lienze. Rozmanitost ruské avantgardy představují obrazy Gončarova, Maleviče a Chagalla. Prezentace je doplněna řadou Picassových děl v průřezu jeho tvorbou od raného kubistického období k zralému období ze 40. let 20. století až po pozdní experimentální období. A mnoho dalších děl od věhlasných a světově uznávaných umělců doplňuje expozici. Tuto výstavu jsme procházeli v nejvyšším patře galerie.
Další výstava je věnována jedné z nejvýznamnějších představitelek pouliční fotografie Helen Levitt (1913 – 2009). Byla vášnivou pozorovatelkou a kronikářkou života v New Yorku. Fotografovala v chudinských čtvrtích jako Lower East Side, v Bronxu a Harlemu. Lidé jsou zachycováni v dynamických kompozicích, v detailních pohledech. Satirickým okem zobrazuje hrající si děti, diskutující páry, dělníky při práci aj. Jedná se o humornou až divadelní podívanou na společenské stereotypy. Tato americká fotografka zde je představena 130 ikonickými díly. Do roku 1959 jsou její fotografie černobíle. Od této doby začíná fotografovat i barevně, což z ní činí jednu z nejstarších průkopnic barevné fotografie.
Ve výstavních prostorech v přízemí Albertiny jsou nyní umístěny obrazy gruzínského umělce Nika Pirosmaniho (1862 – 1918). Tuto výstavu zaštiťuje nadace Infinitart ve spolupráci s Gruzínským národním muzeem a Fondation Vincent Van Gogh Arles.
Tento umělec, který je také známý pod jménem Nikala (občanským jménem Nikolos Pirosmanišvili), byl malířem-samoukem, živil se výrobou reklamních cedulí. Stylově jeho díla řadíme k naivnímu umění. Dochovalo se asi 200 obrazů většinou na voskových plátnech. Často se věnoval portrétům obyčejných lidí v jejich běžném prostředí, zvířatům a velkým postavám gruzínské historie.
Další výstavy jsou věnovány všestrannému rakouskému umělci Erwinovi Wurmovi a výstavě soch a objektů u příležitosti 75. narozenin univerzálního rakouského umělce Waltera Schmögnera.
Jediným negativem byl velký zájem uměníchtivých lidí o výstavy. Do Albertiny jsme se sice bez problémů dostali, ale ve výstavních sálech byla doslova hlava na hlavě a v klidu si prohlédnout jakékoliv dílo prakticky vůbec nebylo možné.
Například v Kunsthistorickém muzeu probíhá jedinečná výstava děl Pietera Bruegela, která je uspořádána k 450. výročí úmrtí tohoto vlámského malíře. Již nyní je tato výstava beznadějně vyprodána a na její prohlídku již nelze zakoupit vstupenku. Tak snad někdy jindy.
Po náročných výstavách čekalo studenty osobní volno, které veskrze využili k prohlídce historického centra. V podvečer jsme se všichni opět setkali na Švédském náměstí a vydali se zpět do Světlé nad Sázavou.
A jak to bude za rok? Uvidíme, jaké budou svody galerie a nesčetných dalších muzeí a výstavních prostor. Možná vytvoříme novou koncepci adventní rakouské exkurze. Pokud by byl zájem a chuť, tak bychom se v budoucnu pokusili položit základní kámen i k tradici velikonočních exkurzí…
Foto: archiv školy