I v distanční výuce mohou vzniknout zajímavé výtvarné počiny

aneb výuka v předmětu Písmo na dálku

Agendy:
 
Informační portál , Výtvarné
Publikováno:
 
25.11.2020 08:07
Poslední úprava:
 
před 5 měsíci

Tak se opět žáci škol dostali kvůli druhé vlně coronavirové nákazy na počátku října do distanční výuky neboli do učení na dálku. Je sice pravda, že tentokrát na to byly školy připravenější, ale přece jenom, zkuste si představit, jak praktické věci předvádíte přes monitor počítače.

Ještě ze začátku školního roku byli žáci 2. ročníků výtvarných oborů uvedeni do problematiky předmětu Písmo. Částečně se jedná o kaligrafii (krásné písmo neboli krasopis), ale dále se pracuje s písmem jako takovým v nejrůznějším praktickém provedení a v konkrétních materiálech. Ať je to tak či onak, vždy se výtvarník setká ve své praxi více či méně s písmem a je tedy zapotřebí se s touto problematikou vypořádat. Nejprve se začíná nácvikem typografických fontů, zprvu s těmi nejjednoduššími, např. groteskem, pokračuje se kurzivními fonty blokového písma a dále patkovými a serifovými fonty ve svislé a kurzivní podobě. Není to nic jednoduchého, musí se například neustále sledovat vzor. A je tedy potřebné to takzvaně „vysedět“. Musí se nacvičit jednotlivé tvary písmen velké (verzálky či majuskule) a malé (minuskule) abecedy, číslice a další znaky. Jedná se o poměrně stereotypní práci. O něco zábavnější se pak stává psaní textů, např. citátů, veršů básní atd. Zde se ovšem přidává další problematika, a to rozpal slovní i větný. Jedná se o zvládnutí vzdáleností mezi jednotlivými písmeny a slovy. Jinak se k sobě kompozičně chovají svislá a kulatá písmena.

Po nácviku prvních dvou fontů jsme se třídami II.V a II.SV začali konečně tvořit. Prvním úkolem byl ex libris. Jedná se o drobné grafické dílo, které si majitel knih vlepuje na první stranu svých publikací v soukromé knihovně. Do jisté míry se jedná o „podpis“. Ukazuje se, kdo je majitelem dané knihy. Ale spíše ex libris poukazuje na charakter a osobnost majitele. Objevuje se zde písmo, tedy ex libris, jméno majitele a ilustrace, která s osobností majitele nějakým způsobem souvisí. Druhým úkolem bylo výtvarné ztvárnění iniciály. V tomto případě šlo o počáteční písmeno či písmena vlastního křestního jména (někdy i příjmení). To vše začleněno do ilustrace.

Podívejte se, jak se žákům práce povedly. Je zde jasně vidět, že distanční výuka nemusí být vždy „plochá“. Nyní žáci opět nacvičují nový font stínovaného písma, a to antikvu. Píše se speciálním seříznutým atoperem. A jistě se již mnozí těší, až budeme dělat zábavnější tvorbu. Co takové grafické ztvárnění pozvánky nebo novoročenky? Jak by se vám líbilo?


Mgr. Alena Ratajová

Vedoucí učitelka VOŠ a SOŠUP

Učitelka českého jazyka a odborných předmětů

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace