KAM ZA UMĚNÍM

Pozvánka do Kunsthalle

Agendy:
 
Informační portál , Sociální a zdravotní, Gymnázium, Umělecké a řemeslné, Výtvarné
Publikováno:
 
02.03.2022 21:38
Poslední úprava:
 
před 4 měsíci

Pozvánka do Kunsthalle, nově vzniklého multifunkčního prostoru galerie s výstavními síněmi v Praze na Klárově na Malé Straně.

Dne 22. února 2022 bylo veřejnosti otevřeno nové místo pro umění a kulturu, a to multifunkční prostor galerie s výstavními síněmi a restaurací v Praze na Klárově, v ulici Pod Bruskou č. 2 (č.p. 132/III), s názvem Kunsthalle Praha.

Objekt byl vybudován z bývalé trafostanice. V průčelí budovy je vystavěna betonová rampa, která má měděný povrch. Na nároží je plastové logo, které vytvořilo studio Najbrt.

Původní budovu nechaly vystavět Elektrické podniky hlavního města Prahy v místě zbouraných kasáren. Tzv. Zengerova transformační a usměrňovací stanice byla vystavěna v letech 1930–31. Budova byla postavena v novoklasicistním stylu dle návrhu architekta Viléma Kvasničky. Charakterově byla stavba koncipována jako městský palác přizpůsobený historickému rázu Malé Strany. Návrh byl i připomínkován klubem Za starou Prahu. Pojmenování bylo podle profesora ČVUT v Praze Václava Zengera, který byl světově uznávaným fyzikem a meteorologem. Jako trafostanice objekt fungoval více jak 40 let. Po modernizaci technologií byla užitná plocha zmenšena a po zrušení původní funkce začal objekt chátrat. Ve své době byla trafostanice uzlovým bodem pro rozsáhlou oblast Hradčan, Malé Strany a vznikající čtvrtě na severozápadě Prahy. Trafostanice sloužila pro spolehlivý provoz tramvají, dodávek elektrické energie apod.

Zchátralá budova byla v roce 2015 zakoupena Nadací The Pudil Family Foundation pro Kunsthalle Praha. Projektová kancelář Schindler Seko Architekti s.r.o. navrhla rekonstrukci a dostavbu objektu.

Kunsthalle Praha vznikla aktivitou a podporou The Pudil Family Foundation Petra Pudila. 5 700 m2 užitné plochy začíná sloužit především jako multifunkční objekt pro současné světové umění s výstavními sály, galerií, místy pro vzdělávací programy a další akce. Budova je přístupná veřejnosti i se střešní terasou, kavárnou, restaurací a obchodem. Součástí jsou i rozsáhlé prostory pro depozitáře. Vyhlídkové části umožňují poutavé pohledy na Pražský hrad a Petřín.

Samotná myšlenka na Kunsthalle vznikla již v roce 2015. Po sedmi letech rekonstrukce a plánování byl konečně velkolepý stánek umění otevřen. Ředitelkou je Ivana Goossen.

Kunsthalle Praha má i vlastní sbírku současného moderního umění, dále od manželů Milana a Marie Knížákových byla získána sbírka děl umělců z hnutí Flexus a převzala i správu nad soukromou sbírkou manželů Evy a Petra Zemanových. Kunsthalle Praha se věnuje hlavně pořádání krátkodobých výstav moderního a současného umění. Různé zdroje udávají, že projekt byl financován astronomickou částkou od 800 milionů (ČTK) po miliardu (ČT1) korun. Tato částka je v našem prostředí velmi neobvyklá, avšak zdroj tvrdí, že ve světovém umění je zcela běžná.

Provoz Kunsthalle Praha byl zahájen výstavou Kinetismus: 100 let elektřiny v umění a představují se v ní umělkyně a umělci z celého světa s více než devadesáti díly. Záměr byl jasný. Je to poukazování na to, že se Kunsthalle přeměnila z trafostanice. Záměrem výstavy je vypravování o tom, jak moderní technologie a elektřina změnila vývoj doby a charakter Prahy, která se postupně měnila z provinčního města v moderní metropoli. Kurátorkou výstavy je historička architektury Vendula Hnídková.

Při návštěvě výstavy proniknete do díla Zdeňka Pešáka, který byl jakýmsi „otcem“ kinetického umění. Tento vizionářský umělec navrhl v letech 1932–36 cyklus monumentálních světelných kinetických plastik, který měl název Sto let elektřiny. Jednalo se o oslavu elektrického věku a roku 1937 na Světové výstavě v Paříži získal mimořádné ocenění. Kvůli napjaté situaci v té době však průčelí Zengerovy stanice nikdy nebylo tímto cyklem soch osazeno. Kunsthalle Praha se symbolicky navrací k tomuto projektu alespoň prostřednictvím velkoplošné projekce.

V moderním galerijním prostředí je zahajovací výstava složená z mnoha výpůjček od významných institucí i soukromých osob, např. německého ZKM, britské Tate nebo francouzského Centre Pompidou.

S otevřením multifunkčních prostorů Kunsthalle Praha je však spojen protest odpůrců tržního hospodářství. Aktivisté protestují hlavně proti propojení peněz z podnikatelských činností se světem umění. Projekt pro ně představuje zosobnění podnikání a systému s hlubokou sociální nemravností současného světa. Vidí v něm především zhodnocování osobního majetku. Tak se hned na počátku své existence Kunsthalle Praha přiřadilo k mnoha jiným muzeím a galeriím z celého světa, které se staly terčem kritiky nezávislých a neziskových institucí. Problém tyto instituce vidí hlavně v neprůhledném financování s domněnkou, že se přes umění perou špinavé peníze.

Přes veškeré klady a zápory tohoto nově vzniklého centra je vhodné pro studenty a začínající umělce toto místo navštívit a udělat si vlastní obrázek. Účelem je načerpat kladnou inspiraci od umělců současného moderního umění a zorientovat se v trendech soudobého umění. Věříme, že Kunsthalle Praha bude důstojným stánkem umění a reprezentativním místem umění v Praze a zařadí se k mnoha podobným významným institucím v Evropě. Studentům pak poslouží k rozvoji jejich osobnosti a výtvarné činnosti.

Odkaz: https://www.kunsthallepraha.org/ https://echo24.cz/g/SxB2Z/


Mgr. Alena Ratajová

Vedoucí učitelka VOŠ a SOŠUP

Učitelka českého jazyka a odborných předmětů

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace